Greseli de conducere si cum sa le eviti

Marea majoritate a soferilor atat cei experimentati cat mai ales inceparatorii practica frecvent greseli de condus care le cauzeaza oboseala, accidente, dureri de oase sau musculare. Conform informatiilor primite de la instructorii scolii de soferi Auto Best va prezentam cele mai des intalnite greseli de condus si metodele prin care acestea pot fi redresate.

Greseli ergonomice de condus – multi incepatori tind sa isi ridice scaunul automobilului cat mai sus posibil si intr-o pozitie verticala, deoarece acestia considera ca le permite o mai buna viziune asupra traficului si sa controleze automobilul mult mai eficient si nu in ultimul rand in acest fel considera ca au si o mai buna viziune asupra dimensiunii masinii. Aceast principiu poate cauza oboseala si prin urmare accidente. Scaunul trebuie ajustat in asa fel incat atunci cand ambreiajul este apasat piciorul sa fie drept, in caz contrar pot aparea dureri de genunchi si de musculatura. Mainile trebuiesc plasate in partea superioada a volanului in dreptul orelor 10 si 2 ( conform ceasului ) iar coatele trebuie sa fie usor indoite. Cel mai important aspect care este dedicat in special incepatorilor, mainile nu trebuie sa se incruciseze atunci cand volanul este rotit. Observarea marginii capotei nu este de multe ori posibila si nici necesara, din contra, este necesar sa se dezvolte un simt privind dimensiunea masinii fara a face referire la partile exterioare ale acesteia, lucru care poate fi realizat cu ajutorul unor exercitii si indrumari din partea instructorilor nostri.

Erori de control al volanului – in cadrul schimbarilor de directie, volanul trebuie rotit la unghiul corespunzator iar ambele maini trebuie sa fie sincronizate. Daca volanul nu este administrat corespunzator, acesta poate scapa din mainile soferelui iar acest lucru se poate intampla chiar si la o curba cu o viteza de 40 km/ora. De aceea, mainile trebuiesc tinute intotdeauna in partea superioara a volanului indreptate catre ora 10 respectiv 2 ale ceasului si niciodata atinse intre ele sau incrucisate.

Erori de accelerare – la ralanti (800 rpm) multi conducatori auto apasa ambreiajul apoi ii da drumul complet si apasa pedala de acceleratie. In aceasta situatie autoturismul poate primi o smucitura sau pur si simplu se poate opri. Aceasta eroare este intens dezbatuta de instructorii scolii noastre de soferi. In primul rand motorul trebuie adus la 1200-1500 rpm prin apasarea pedalei de acceleratie si lasat sa ofere un sunet placut urechii, nu foarte puternic iar apoi eliberati usor pedala de ambreiaj, apasand simultan pedala de acceleratie. Acesta tehnica poate fi testata utilizand afisajul bordului iar in lipsa acestuia sau dupa o anumita experienta se poate face ascultand sunetul motorului.

Eroare de economie a combustibilului – Atat cei experimentati cat si multi dintre incepatori, tind sa conduca in viteza neutra sau sa apese ambreiajul atunci cand masina este in miscare pentru a economisi combustibil. Daca motorul nu mai este conectat la roti ( atunci cand este setata pozitia neutra sau cand ambreiajul este actionat ), soferul nu mai detine controlul autoturismului. Daca soferul vrea sa accelereze, trebuie sa schimbe viteza, lucru care necesita secunde pretioase. Pe suprafete alunecoase sau in curbe acest lucru poate cauza pierderea controlului. Acesta tactica poate fi utilizata doar atunci cand detii controlul masinii si poate fi utilizata in cadrul blocajului in trafic sau la culoarea rosie a semaforului. In viraje sau in cadrul traseelor dificile utilizati frana de motor pentru a obtine viteza dorita. Aceasta regula este recomandat sa fie utilizata atat pe drumurile uscate cat si pe cele ude.

Erori ale oglinzilor – multi soferi utilizeaza doar oglinzile pentru a merge inapoi si nu se intorc pentru a avea o mai buna vizibilitate. De cele mai multe ori nu poti observa totul in oglinzi, exista puncte moarte, mai mult decat atat daca iesi dintr-o parcare cu spatele eventualele vehicule care vin catre tine nu pot fi observate in oglinzi. Solutia este de a folosi ambele oglinzi laterale dar si de a te intoarce pentru a te asigura de o mai buna vizibilitate. Mereu utilizati marsalierul corespunzator, cu viteza redusa, eliminati de fiecare data posibilitatea ca copii sa se afle in spatele masinii iar aditionat montati un bec pentru functia de marsalier cu alertare audio.

Atentie incepator! – Multi dintre noii soferi nu poarta semnul de incepator in geam pentru a nu se crede inferiori. Problema este intens dezbatuta atat din punct de vedere al comportamentului in trafic cat si legislativ. Legea te obliga sa porti semnul timp de 12 luni de la obtinerea carnetului de conducere. Dupa acest interval daca te simti sigur pe tine si pe autoturism este recomandat ca semnul sa fie dat jos. Multi tind totusi sa il poarte in continuare deoarece conduc rar si considera ca semnul ii ajuta in trafic. Principiul are un sambure de adevar, de cele mai multe ori, atunci cand un sofer observa un conducator auto incepator, atentia lui este sporita asupra acelui vehicul dar principiul are si multe dezavantaje. Asemenea unei masini ce apartine unei scoli de soferi, cat si cei care poarta “lamaia” in geam pot fi de multe ori “agresati in trafic” Atunci cand iei cursurile unei scoli auto sau cand conduci un autoturism cu semnul de incepator in geam, multi dintre participanti la trafic tind sa iti taie calea, sa devina agresivi sau sa isi arate superioritatea. Respecta legea si poarta semnul timp de 12 luni, dupa ce ai acumulat suficienta experienta de a controla autoturismul, poti inlatura semnul de incepator si nu uita sa pastrezi o atitudine pozitiva asupra noilor conducatori auto.

Conditiile meteo favorabile – Multi soferi tineri conduc sau invata sa conduca doar pe o vreme favorabila, atunci cand soarele este sus pe cer iar soseaua este uscata. Principiul este unul cat se poate de gresit. Dupa ce stapanesti bazele condusului este recomandat sa imbratisezi si condusul pe timp de noapte sau pe vreme nefavorabila, pentru a testa toate conditiile si pentru a capata mai multa experienta. Condusul pe timp de zi este diferit fata cel de noapte iar instructorii Scolii de Soferi Auto Best iti vor explica diferenta. Nu suntem de acord nici ca prima lectie de condus sa aibe loc pe o vreme nefavorabila si in conditii de presiune majora, avem convingerea ca un cursant trebuie intai sa stapaneasca lucrurile de baza si esentiale dupa care sa treaca la nivelul superior.

Viteza prea mica in trafic – Cu o viteza de 20 – 40 km/ora cu siguranta vei bloca traficul, iar aceasta fapta incalca si regulile de circulatie. Spre exemplu pe autostrada o asemenea viteza va fi cu siguranta pedepsita de politist. Daca considerati ca mai este loc de imbunatatiri in experienta auto pe care o aveti, conduceti cu 60 – 70 km/ora atunci cand soseaua este mai libera si cand limita de viteza o permite. Aditional puteti urma ore suplimentare la scoala de soferi Auto Best la pretul de 70 lei sedinta ( 2 ore ), unde aveti la dispozitie o gama variata de autoturisme, instructori experimentati si profesionisti.

Scroll to Top